• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58344
+
-

برگزاری لیگ برتر فوتبال در ابهام

یک هفته پس از اتفاقات فینال جام حذفی فوتبال، مهدی تاج بدون اشاره به کوتاهی در الکترونیکی‌شدن سیستم بلیت‌فروشی بازی‌ها، تهدید کرد که فدراسیون فوتبال و نیروی انتظامی فصل آینده لیگ را برگزار نخواهند کرد


مهدی تاج‌ در یکی از معدود نشست‌های خبری‌اش پس از انتخاب به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. او ضمن عذرخواهی از مردم به‌خاطر اتفاقات بازی پرسپولیس- داماش در فینال جام حذفی، تهدید کرد چنانچه فروش بلیت بازی‌ها الکترونیکی نشود و استادیوم‌ها را به دوربین‌های کنترلی مجهز نکنند، برگزاری فصل آینده لیگ‌برتر به مصلحت نیست. تاج مدعی شد نیروی انتظامی هم درباره برگزاری لیگ‌برتر فوتبال، نگرانی‌هایی مشابه نگرانی‌های فدراسیون دارد، با این حال او توضیح نداد که چرا این دو سازمان که مسئول اصلی برگزاری بازی‌های لیگ هستند، امروز در جایگاه مدعی نشسته‌اند.

مقصر فینال اهواز چه‌کسی بود؟
تاج در توضیح اتفاقات شب بازی پرسپولیس با داماش، گفت: «۲۰هزار و ۵۰۰ عدد بلیت فروخته شده که گنجایش سکوهای ورزشگاه ۳۰ هزار و ۵۰۰ نفر بود. نزدیک به یک‌سوم ورزشگاه خالی بوده و دو‌سوم از آن فروخته شد. بنا بود بازی با یک‌سوم ظرفیت خالی ورزشگاه انجام شود. دوستان می‌گفتند تخمین دچار اشکال بود. تخمین وقتی درست است که ما بلیت‌فروشی الکترونیکی و دوربین داشته باشیم و تمامی مسائل ورزشگاه را کنترل کنیم. نیروی انتظامی باز هم اعلام کردند اگر پشت در هر ورزشگاهی جمعیتی قرار گیرد، آنها را بدون بلیت راه می‌دهند و امکان بازگرداندن آنها وجود ندارد. نیروی انتظامی حرف درستی می‌زند. مردمی که در اطراف ورزشگاه حضور دارند، اغتشاشگر نیستند که گاز اشک‌آور بزنند، بلکه بعد از مدتی در را باز می‌کنند و آنها را به ورزشگاه راه می‌دهند. دیروز بحث بود که با این شرایط باید تلاش کنیم اما من گفتم امکان‌پذیر نیست و من نمی‌توانم اطمینان بدهم که آخرین بار است و حتما به دفعات تکرار خواهد شد. امنیت ورزشگاه‌ها در اختیار فدراسیون فوتبال نیست. جای تأسف دارد. تا زمانی که بلیت‌فروشی به‌صورت استاندارد و الکترونیکی انجام نشود، فدراسیون فوتبال مسئولیتی ندارد. با این شرایط ادامه لیگ نوزدهم به مصلحت نیست. باید بلیت‌فروشی به این شکل باشد. خوشبختانه نیروی انتظامی هم اعلام کرد که ما هم برگزار نمی‌کنیم تا وقتی که امکانات فراهم شود.»

بازیکن خارجی نگیرید!
برای چندمین‌بار در هفته‌های اخیر، رئیس فدراسیون فوتبال به مدیران باشگاه‌های فوتبال ایران توصیه کرد که بازیکن و مربی خارجی نگیرند: «در جلسه‌ای که وزیر و مدیران ۱۶ تیم لیگ برتری داشتند، توصیه شد که از بازیکن خارجی استفاده نکنند. ما نمی‌توانیم جلوگیری کنیم. مجمع باشگاه‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند. توصیه فدراسیون فوتبال با توجه به قیمت و وضعیت ارز که نمی‌توان به راحتی تأمین کرد و من شکی در آن ندارم، نباید بازیکن خارجی بگیرند. کسی بهتر از ما نمی‌تواند ارز بگیرد. ما باید قسط اول ویلموتس را پرداخت می‌کردیم اما هنوز اتفاق نیفتاده و ایشان هم آرام‌تر از سرمربی قبلی است.»

احتمال برگزاری بازی‌های بدون تماشاگر
تاج به‌صورت ضمنی تأیید کرد که فصل گذشته به دلایلی با تماشاگران برخی از تیم‌ها مماشات شده است. او اما تهدید کرد که فصل آینده این رویه تغییر می‌کند: «امسال کلیه قوانین انضباطی قبل از انجام لیگ به همه باشگاه‌ها ابلاغ می‌شود. همه باید این مسائل را مراعات کنند. سازمان لیگ و کمیته اخلاق و انضباطی از قبل از شروع لیگ آیین‌نامه‌ها را ابلاغ می‌کنند. امسال اگر مسائل انضباطی وجود داشته باشد، بسیاری از بازی‌ها بدون تماشاگر خواهد شد. اگر به تیم مقابل به‌صورت دسته‌جمعی توهین شود، محرومیت از تماشاگر وجود دارد.[فصل قبل] فضایی بود که محرومیت از تماشاگر وجود نداشته باشد.»

VAR به قیمت 60هزار یورو برای هر باشگاه
طبق ادعای مهدی تاج، در فصل آینده لیگ‌برتر حتما از تکنولوژی کمک داور ویدئویی استفاده خواهد شد: «برای VAR مجموعه‌ای را از کره‌جنوبی درنظر گرفتیم که اجرا نشد. الان با یک مجموعه دیگر صحبت کردیم که هر ورزشگاه باید این دستگاه را به مبلغ ۶۰ هزار یورو (نزدیک به 900میلیون تومان) خریداری کند. حتما باید این کار را انجام دهیم. بسیاری از تشنج‌ها در ورزشگاه‌ها که می‌گفتند مهندسی‌شده، بی‌ربط است. اما تأثیرگذاری داوران در نتیجه درست بود. داماش از صعود به لیگ دسته یک به‌خاطر مسائل داوری بازماند. باید این تکنولوژی را داشته باشیم.»

خطر حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا
گفته می‌شود برای دومین‌سال پیاپی، تیم استقلال ممکن است به‌دلیل پرونده شکایت برخی از بازیکنانش، فرصت حضور در لیگ قهرمانان آسیا را از دست بدهد. تاج بدون آنکه نامی از استقلال ببرد، وجود این خطر را تأیید کرد: «متأسفانه شکایت از باشگاه‌های ایرانی زیاد است. یکی از باشگاه‌ها که باید به محاکم برود، احتمال دارد نتواند در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند. اگر این تیم نتواند شرکت کند، از تیم بعدی استفاده خواهیم کرد و سهمیه حذف نمی‌شود. هر تیمی نتواند مجوز حضور در آسیا را بگیرد، تیم بعدی جایگزین خواهد شد.»

اسپانسر خارجی برای تیم ملی
تاج در بخشی از حرف‌هایش از احتمال جذب یک اسپانسر خارجی برای تیم ملی خبر داد: «اسپانسر برای تیم‌های ملی هم به سختی گیر می‌آید. عدد و رقم‌هایی که پیشنهاد می‌دهند، به‌گونه‌ای است که اگر اسپانسر نداشته باشیم، بهتر است؛ ما دنبال مجموعه‌ای هستیم که اگر مجوز بدهند، از خارج از کشور بیاید. این مجموعه حاضر است عدد قابل ملاحظه‌ای پرداخت کند و کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز حاضر است در این خصوص به ما کمک کند. اگر مجوز نگیریم نیز گله‌ای نداریم و خود را سرباز جمهوری اسلامی می‌دانیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید